Obowiązek przestrzegania zasad
Pracownicy Iwamet, dostawcy i partnerzy handlowi są zobowiązani do wdrożenia, nadzoru i przestrzegania zasad polityki zapobiegania występowaniu podrobionych części obowiązującej w Iwamet Sp z o. o.
Najważniejszą zasadą jest posiadanie i utrzymanie bezpiecznego łańcucha dostaw, co gwarantuje najbardziej efektywną metodę zapobiegania występowaniu materiałów/wyrobów podrobionych przekazywanych do przemysłu.
Części podrobione (Counterfeit parts) – nieautoryzowane kopiowanie, imitacja, substytuty lub zmodyfikowane części (na przykład materiały, części, komponenty), które są świadomie wprowadzane w miejsce prawdziwej części wytworzonej przez oryginalnego lub autoryzowanego producenta. Przykłady: sfałszowane oznakowanie (np. trwałe oznaczenie, cecha itp.) lub etykieta na sztuce danego wyrobu, numer seryjny, kod daty, gatunek, dokumentacja towarzysząca (także w odniesieniu do rzeczywistych cech wyrobu np. niezgodny skład chemiczny, własności pomimo tego, że certyfikat dostawy określa inaczej itp.) lub charakterystyki takiego wyrobu itp.
Zabronione czynności – podstęp, nieuczciwe praktyki lub naruszenie zaufania, popełnione celowo w celu osiągnięcia zysku lub uzyskania nieuczciwej lub nieuczciwej przewagi. Obejmuje to między innymi fałszowanie informacji, celowe pominięcie, fałszywe pretensje i umyślne niewłaściwe wykorzystanie kwalifikowanych zasobów lub certyfikacji/kwalifikacji/autoryzacji.
Potencjalne konsekwencje oszukańczego działania – ryzyko wydania Klientowi niezgodnych części, możliwość dopuszczenia do użytku nieodpowiednich części, dalsze procesy bez wiedzy, mogą mieć istotny wpływ na funkcjonalność części m.in. poprzez ostemplowanie przewodnika/karty obiegu przez poziom 2 NDT, co stanowi dowód, że część została skontrolowana zgodnie z wymogami rysunku, jednak w rzeczywistości kontrola nigdy nie miała miejsca. Tego rodzaju sytuacja może sprawić, że defekty pozostaną niewykryte, gdy odpowiednio przetworzona część zidentyfikowałaby defekt, uniemożliwiając dalsze przetwarzanie części i ostateczne wykorzystanie jej w samolocie.
Zasady postępowania
Zakupy
– monitorowanie raportów/informacji o podrobionych częściach ze źródeł zewnętrznych, t.j z Internetu, wewnętrznie z firmy bądź tez bezpośrednio od dostawców lub Klientów.
– zakupy wyłącznie u Dostawców zatwierdzonych zgodnie
z wewnętrzną procedurą zakupową
– zakupy bezpośrednio od producentów (a jeżeli nie jest to możliwe to zakupy u dystrybutorów będących na Liście Zatwierdzonych Dystrybutorów)
– wymóg dostarczenia certyfikatów wystawionych przez producentów w przypadku zakupów u dystrybutorów.
– kontrola autentyczności dostarczonej dokumentacji oraz stempli, pieczątek, podpisów, autoryzacji
Szkolenia
– zwiększanie świadomości personelu poprzez szkolenia stanowiskowe i przypominające, prezentacja przykładów potencjalnie niezgodnych podrobionych części, czynności zabronionych.
Proces produkcyjny
– kontrola nabywania wyrobu dostarczanego z zewnętrznych źródeł w szczególności poprzez weryfikację dokumentacji otrzymanej z dostawą pod kątem jej zgodności zwracając uwagę na:
- autentyczność i kompletność dokumentacji wymaganej zamówieniem,
- czytelność zapisów, pieczątek, stempli,
- dokonane nieautoryzowane poprawki,
- dokonane dopiski.
- weryfikację znakowania dostarczanych materiałów
– monitorowanie dezaktualizacji części poprzez ich archiwizację w przypadku pojawienia się nowej rewizji
– wstrzymywanie i zgłaszanie podejrzanych lub wykrytych części podrobionych – zastosowanie kwarantanny
– zastosowanie zasad identyfikacji i identyfikowalności (w tym serializacji części jeśli wymagana)
– kontrola właściwego użycia środków kontroli odbiorczej, ze szczególnym uwzględnieniem stempli, pieczątek, podpisów, haseł, autoryzacji (AAM)
Testowanie i zapobieganie
– stosowanie kontroli, audytów w celu weryfikacji metod wykrywania podrobionych części
Działania po dostawie/wykryciu
– niezwłoczne poinformowanie Klienta o ryzyku występowania w sprzedanym wyrobie komponentu podrobionego/wykryciu zabronionej czynności
– współpraca z Klientem w zakresie określenia toku postepowania z wyrobem podrobionym oraz wykonanie analizy źródła pochodzenia części podrobionej
* Wszyscy Dostawcy i Partnerzy Biznesowi są zobowiązani do przeniesienia powyższych zasad na swoich poddostawców i partnerów biznesowych.
Wszelkie przypadki naruszenia powyższych zasad powinny być zgłaszanie przez pracowników do bezpośredniego przełożonego na podstawie raportu naruszenia zasad (załącznik nr 1 lub podobny zaimplementowany u dostawcy/partnera biznesowego. Przypadki występowania wyrobów, materiałów podrobionych, wykrycia niedozwolonej czynności powinny być zgłaszanie do odpowiednich służb rządowych, do innych dostawców/ Klientów, zewnętrzne jednostki np. Jednostki certyfikujące, Nadcap i inne (*jeśli dotyczy) w celu zapobieżenia ich rozprzestrzenianiu się oraz do Iwamet w sytuacji stwierdzenia bezpośredniego wpływu na współpracę biznesową.
Polityka zapobiegania materiałom podrobionym Iwamet Sp. z o. o. Wydanie II 20.12.2023r.