Obowiązek przestrzegania zasad

Pracownicy Iwamet, dostawcy i partnerzy handlowi są zobowiązani do wdrożenia, nadzoru i przestrzegania zasad polityki zapobiegania występowaniu podrobionych części obowiązującej w Iwamet Sp z o. o. 

Najważniejszą zasadą jest posiadanie i utrzymanie bezpiecznego łańcucha dostaw, co gwarantuje najbardziej efektywną metodę zapobiegania występowaniu materiałów/wyrobów podrobionych przekazywanych do przemysłu.  

Części podrobione (Counterfeit parts) – nieautoryzowane kopiowanie, imitacja, substytuty lub zmodyfikowane części (na przykład materiały, części, komponenty), które są świadomie wprowadzane w miejsce prawdziwej części wytworzonej przez oryginalnego lub autoryzowanego producenta. Przykłady:  sfałszowane oznakowanie (np. trwałe oznaczenie, cecha itp.) lub etykieta na sztuce danego wyrobu, numer seryjny, kod daty, gatunek, dokumentacja towarzysząca (także w odniesieniu do rzeczywistych cech wyrobu np. niezgodny skład chemiczny, własności pomimo tego, że certyfikat dostawy określa inaczej itp.) lub charakterystyki takiego wyrobu itp. 

Zabronione czynności – podstęp, nieuczciwe praktyki lub naruszenie zaufania, popełnione celowo w celu osiągnięcia zysku lub uzyskania nieuczciwej lub nieuczciwej przewagi. Obejmuje to między innymi fałszowanie informacji, celowe pominięcie, fałszywe pretensje i umyślne niewłaściwe wykorzystanie kwalifikowanych zasobów lub certyfikacji/kwalifikacji/autoryzacji. 

Potencjalne konsekwencje oszukańczego działania – ryzyko wydania Klientowi niezgodnych części, możliwość dopuszczenia do użytku nieodpowiednich części, dalsze procesy bez wiedzy, mogą mieć istotny wpływ na funkcjonalność części m.in. poprzez  ostemplowanie przewodnika/karty obiegu przez poziom 2 NDT, co stanowi dowód, że część została skontrolowana zgodnie z wymogami rysunku, jednak w rzeczywistości kontrola nigdy nie miała miejsca. Tego rodzaju sytuacja może sprawić, że defekty pozostaną niewykryte, gdy odpowiednio przetworzona część zidentyfikowałaby defekt, uniemożliwiając dalsze przetwarzanie części i ostateczne wykorzystanie jej w samolocie.

Zasady postępowania

 

Zakupy 

– monitorowanie raportów/informacji o podrobionych częściach ze źródeł zewnętrznych, t.j z Internetu, wewnętrznie z firmy bądź tez bezpośrednio od dostawców lub Klientów. 

– zakupy wyłącznie u Dostawców zatwierdzonych zgodnie  
z wewnętrzną procedurą zakupową 

– zakupy bezpośrednio od producentów (a jeżeli nie jest to możliwe to zakupy u dystrybutorów będących na Liście Zatwierdzonych Dystrybutorów)  

– wymóg dostarczenia certyfikatów wystawionych przez producentów w przypadku zakupów u dystrybutorów. 

– kontrola autentyczności dostarczonej dokumentacji oraz stempli, pieczątek, podpisów, autoryzacji 

 

Szkolenia  

– zwiększanie świadomości personelu poprzez szkolenia stanowiskowe i przypominające, prezentacja przykładów potencjalnie niezgodnych podrobionych części, czynności zabronionych. 

 

Proces produkcyjny 

– kontrola nabywania wyrobu dostarczanego z zewnętrznych źródeł w szczególności poprzez weryfikację dokumentacji otrzymanej z dostawą pod kątem jej zgodności zwracając uwagę na:  

  • autentyczność i kompletność dokumentacji wymaganej zamówieniem,  
  • czytelność zapisów, pieczątek, stempli,  
  • dokonane nieautoryzowane poprawki,  
  • dokonane dopiski.  
  • weryfikację znakowania dostarczanych materiałów 

– monitorowanie dezaktualizacji części poprzez ich archiwizację w przypadku pojawienia się nowej rewizji 

– wstrzymywanie i zgłaszanie podejrzanych lub wykrytych części podrobionych – zastosowanie kwarantanny 

– zastosowanie zasad identyfikacji i identyfikowalności (w tym serializacji części jeśli wymagana) 

– kontrola właściwego użycia środków kontroli odbiorczej, ze szczególnym uwzględnieniem stempli, pieczątek, podpisów, haseł, autoryzacji (AAM)  

 

Testowanie i zapobieganie  

– stosowanie kontroli, audytów w celu weryfikacji metod  wykrywania podrobionych części  

 

Działania po dostawie/wykryciu  

– niezwłoczne poinformowanie Klienta o ryzyku występowania w sprzedanym wyrobie komponentu podrobionego/wykryciu zabronionej czynności  

– współpraca z Klientem w zakresie określenia toku postepowania z wyrobem podrobionym oraz wykonanie analizy źródła pochodzenia części podrobionej  

* Wszyscy Dostawcy i Partnerzy Biznesowi są zobowiązani do przeniesienia powyższych zasad na swoich poddostawców i partnerów biznesowych. 

Wszelkie przypadki naruszenia powyższych zasad powinny być zgłaszanie przez pracowników do bezpośredniego przełożonego na podstawie raportu naruszenia zasad (załącznik nr 1 lub podobny zaimplementowany u dostawcy/partnera biznesowego. Przypadki występowania wyrobów, materiałów podrobionych, wykrycia niedozwolonej czynności powinny być zgłaszanie do odpowiednich służb rządowych, do innych dostawców/ Klientów, zewnętrzne jednostki np. Jednostki certyfikujące, Nadcap i inne (*jeśli dotyczy) w celu zapobieżenia ich rozprzestrzenianiu się oraz do Iwamet w sytuacji stwierdzenia bezpośredniego wpływu na współpracę biznesową. 

Polityka zapobiegania materiałom podrobionym Iwamet Sp. z o. o. Wydanie II 20.12.2023r. 


Informujemy, że używamy plików cookies w celu umożliwienia użytkownikom korzystania z wszystkich funkcjonalności oraz tworzenia anonimowych statystyk serwisu.
Oznacza to, że każdy ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies.

Prosimy także o zapoznanie się z polityką prywatności, która zawiera wszystkie szczegółowe informacje z zakresu przetwarzania danych osobowych.
Zamknięcie komunikatu i/lub dalsze korzystanie z serwisu oznaczać będzie wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie polityką prywatności.

×