Pracownicy Iwamet, dostawcy i partnerzy handlowi są zobowiązani do przestrzegania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu obowiązujących w Iwamet Sp z o. o.
Do podstawowych zasad należą:
- Wykonywanie pracy z poszanowaniem równych praw człowieka (uwzględniając prawa mniejszości i ludności tubylczej, kobiet), bez mobbingu, molestowania, agresji, dyskryminacji niezależnie od rasy, koloru skóry, płci, pochodzenia, wiary, wieku, orientacji seksualnej, poglądów politycznych i innych przyczyn nieopisanych w tym punkcie (*jeśli takowe wystąpią).
- Zapewnienie odpowiednich warunków i środowiska pracy w celu zarówno budowania poczucia bezpieczeństwa pracowników jak
i Klientów, którzy mogą się znajdować na terenie zakładu, jak również bezpieczeństwa produkowanych wyrobów czy świadczonych usług.
- Poszanowanie prywatności, pracy i jej podstawowych praw wynikających z odpowiednich przepisów w tym, brak zgody na pracę dzieci, handel ludźmi, pracę przymusową lub obowiązkową, niewolnictwo.
- Zapewnienie etycznego rekrutowania, różnorodności, równości i włączenia społecznego
- Zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia na różnych stanowiskach pracy, w tym uwzględniające wynagrodzenie za nadgodziny oraz respektując godziny pracy (które nie mogą przekraczać limitów przewidzianych prawem)
- Wolność zrzeszania się.
- Wykonywanie pracy z poszanowaniem zdrowia, dobra publicznego, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, minimalizując wpływ na środowisko.
- Zgłoszenia przeciwko interesom publicznym (w znaczeniu „Whistleblowing” jako możliwość zgłaszania nielegalnych lub niemoralnych działań biznesowych władzom lub opinii publicznej z powodów związanych z interesem publicznym) oraz nietolerowanie zjawisk/działań odwetowych wobec pracowników zgłaszających przypadki naruszenia niniejszego opisu zasad postępowania
- Nietolerowanie zjawisk korupcji, haraczy i przekupstwa. Zabrania się przyjmowania wszelkich korzyści materialnych i niematerialnych, wymuszania przyjęcia korzyści oraz przekazywania korzyści w celu osiągnięcia określonych celów.
- Zdrowa konkurencja. Działanie na rynku z poszanowaniem wszelkich praw zdrowej konkurencji i przepisów antymonopolowych
- Poufność informacji przy przetwarzaniu danych. Nadzorowanie wszelkich danych gromadzonych i przetwarzanych zgodnie
z obowiązującymi przepisami i zasadami prawnymi.
- Przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących kontroli eksportu i przepisów celnych, w tym sankcji.
- Dodatkowo:
Do niniejszych zasad mają zastosowanie również zasady opisane w kodeksie etycznym, procedurze antymobbingowej oraz kodeksie pracy Iwamet i polityce zapobiegania użyciu podrabianych części.
* Wszyscy Dostawcy i Partnerzy Biznesowi są zobowiązani do przeniesienia powyższych zasad na swoich poddostawców i partnerów biznesowych (CSR).
Wszelkie przypadki naruszenia powyższych zasad, traktowane jako formalna procedura zażalenia, powinny być zgłaszanie przez pracowników/inne zainteresowane osoby do bezpośredniego przełożonego/przedstawiciela Zarządu na piśmie zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszego dokumentu. Dopuszczalne jest dokonanie zgłoszenia anonimowo bez uzupełniania pola przeznaczonego na podpis zgłaszającego w formularzu nr 1. Dopuszczalne jest także przesłanie formularza na adres sekretariat@iwamet.com podając w tytule wiadomości informację, że dotyczy CSR.
W sytuacji wystąpienia zdarzenia niepożądanego zwoływana jest komisja CSR w skład której wchodzi Starszy specjalista ds.BHP, Prezes/Członek Zarządu lub wyznaczona przez niego osoba odpowiedzialna oraz inne osoby niezbędne do dalszego procedowania w zakresie CSR.
Niniejsze wymagania obowiązują wszystkich pracowników Iwamet i są im przekazywane podczas szkoleń stanowiskowych lub innych przypominających.
Do niniejszych wymagań CSR dołączono formularz zgłoszenia naruszeń (Z-1) oraz rejestr zgłoszeń (Z-2) a także formularz raportu z funkcjonowania przedsiębiorstwa w ramach CSR (Z-3). Odpowiedzialność za prowadzenie/zarządzanie dokumentacją w zakresie CSR spoczywa na Dziale BHP, nadzorowanym w tym obszarze przez Dział Zarządzania Jakością.
W przypadku rozbieżności (w tym bardziej restrykcyjnych wymagań) między wewnętrznymi wymaganiami CSR Iwamet a wymaganiami Klientów Iwamet w tym zakresie obowiązują wymagania Klientów – aktualne CSR znajdują się na lokalnym dysku sbs:/specyficzne wymagania Klientów, dostępnym dla każdego pracownika, a także na stronie internetowej www.iwamet.com dla wszystkich zainteresowanych stron.
Prezes Zarządu Iwamet
John Iwasieczko
CSR Iwamet rev.C 14.05.2024 r.